Aktuellt i DFBF

2024-03-23 Årsmöte för Dalarna Fäbodbrukarförening i Limedsforsen. Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Ta del av inbjudan här

2024-02-04 Medlemskontakt från ordförande i DFBF samt info om årsmöte:
Visst är det härligt med vårsol och varmare väder! Känns som att våren är på gång, men än är det ett tag kvar innan fäbodarna fylls med folk och fä.
Fredagen den 2 feb 2024 var några av oss från styrelsen på en träff hos Länsstyrelsen Dalarna. Vi vill få till ett bra samarbete med dem där vi kan ha en dialog och hjälpa varandra. Vi tänker oss informationsträffar för oss fäbodbrukare, kurser och kanske även en ”fäbodweekend” i början av aug 2024. Hör av er om ni skulle vilja vara med på detta!

Ha det gott. Mvh Anna Hagström, ordförande DFBF
annamariahag80@gmail.com

2023-08-28 Medlemskontakt från ordförande i DFBF: Hej på er! Nu känns det som om hösten har kommit och med det att fäbodsäsongen börjar ha gjort sitt för det här året. Dock har vi ännu några saker att se fram emot. Bär-plockning, svampplockning och kanske även Fäbodriksdagen?

Vi i styrelsen för Dalarnas Fäbodbrukarförening har haft några digitala styrelsemöten sedan årsmötet i april. Vi skulle gärna träffa er medlemmar på en träff i höst/vinter. Vi vill gärna höra om det är något speciellt ni skulle vilja veta mer om, lära er eller lyssna på. Hör gärna av er till mig!
Annars tänkte jag bara skicka en liten påminnelse om fäbodriksdagen  (15-17 sep) som kommer att vara i Ånge i Västernorrland. Då det är en bit bort tänkte vi se om ni medlemmar vill samåka. Förslaget är att vi hyr en minibuss där föreningen står för en del av kostnaden. Hör av er till mig om ni skulle vilja veta mer om detta.
Inbjudan till fäbodriksdagen ligger här

Vi i styrelsen försöker även se över hur vi bäst når ut till er medlemmar. Det finns en egen grupp på Facebook som heter ”Dalarnas fäbodbrukarförening”. Vi tänker se om det är ett bra sätt att nå ut till er medlemmar.
Annars har vi även möjlighet att använda förbundets hemsida, där också DFBF har en egen sida.
Att skicka mail till er medlemmar är också ett sätt. Att skicka per post är tyvärr inget alternativ längre, då det är kostsamt med porto.  Hur vill du bli informerad?

Jag, tillsammans med övriga i styrelsen, önskar er en trevlig höst och att vi förhoppningsvis ses framöver.
(Är du medlem i DFBF, men inte fått ett mail med ovanstående information, kontakta mig så fixar vi det för framtiden.)
Med vänliga hälsningar Anna Hagström, ordförande DFBF
annamariahag80@gmail.com

2023-04-16 Dalarnas Fäbodbrukarförening hade sitt årsmöte på Stiftsgården i Rättvik.

Innan årsmötet hade vi några timmar tillsammans där vi diskuterade bland annat fäbodveckan 2023. I år kommer denna vecka pågå mellan den 2-9 juli i både Gävleborgs och Dalarnas län. Aktiviteter kommer att ske på många olika ställen och innehållet för veckan planeras för fullt i Gävleborg. Flera av oss medlemmar skulle gärna besöka andra fäbodar under veckan (eller annan tid under sommaren) och hos några kommer fäboden vara öppen för besökare. En sak som vi gemensamt tycker är viktigt att arbeta mot är att anordna aktivitet i olika former för barn och ungdomar. Att ta med till nästa års planering av fäbodveckan 2024 är att försöka lägga den senare i juli/aug för att inte krocka med andra aktiviteter som händer i Dalarna och att höskörden ska vara avklarad.

Efter en trevlig förmiddag var det dags för lunch där samtalen fortsatte vid de olika borden.

En fin öppning av årsmötet blev det med musik spelad av Rune Mats. Årsmötet rullade på fint och den nya styrelsen kommer att bestå av Anna Hagström, Erik Sundin, Roger Beronius, Pierre Hedlund, Anders Hallpers samt suppleant Land Hillevi Gustafsson och Niklas Witt. Till ordförande valdes Anna Hagström. Vi avslutade självklart mötet med mer sång och musik.

Som ny ordförande vill jag gärna höra vad du som medlem önskar med föreningen. Jag ser gärna att vi tillsammans bygger upp en aktiv förening där alla våra olika intressen inom fäbodbruket uppmärksammas. Det är tillsammans som vi blir starka och jag hoppas att vi kan anordna träffar där vi lär oss av varandra. Jag hoppas att du tar kontakt med mig, eller med någon annan i styrelsen, eller att vi ses på någon träff framöver.

Arbete med att ta fram aktiviteter och innehåll för ”Dalarnas” fäbodvecka pågår och har du något att bidra med: hör av dig!

Nu siktar vi in oss på ytterligare en fäbodsäsong! Ha det gott!

Mvh Anna Hagström, annamariahag80@gmail.com

2022-11-22 Dags för medlemsträff för Dalarnas fäbodbrukarförening!

Visst är det dags att ”sparka” igång föreningen igen! Är du ny inom fäbodvärlden, intresserad, vill lära dig mer eller mångårig fäbodbrukare så är du välkommen! Alla är lika värdefulla!

Alla medlemmar är välkomna till en träff den 22 november 2022 kl. 18-21. Vi träffas på Stiftsgården (Kyrkvägen 2) i Rättvik. Fokus är att komma fram till hur vi ska få föreningen aktiv igen, vad vi medlemmar vill med föreningen och vad nästa fäbodår (2023) bör innehålla.

För de som vill startar träffen med ett studiebesök på Stiernhööks gymnasiet. Vi kommer att få information om det kompetenscentrum som de håller på att bygga upp, information om skolan samt rundvandring i några av djurstallarna. Preliminär starttid är kl. 15. Mer info kommer.

Har du inte möjlighet att närvara, hör gärna av dig med dina idéer eller synpunkter innan träffen.

Vi vill gärna att du meddelar om du kommer, då vi bjuder på soppa och kaffe. Hör av dig med anmälan senast 15 nov samt idéer eller frågor till: annamariahag80@gmail.com

Välkomna alla som är fäbodintresserade!

Mvh Anna Hagström, med stöd från vice ordförande Tin Gumuns